Bilinçli Farkındalığın 7 Faydası

Bilinçli Farkındalığın 7 Faydası

Farkındalık pratiği sayısız fayda ile ilişkilendirilmiştir ve pozitif psikolojideki popülaritesi muhtemelen bu konuyu gelecekte daha çok göreceğimiz anlamına gelmektedir. Bilinçli farkındalığın faydaları ile ilgili bilgileri yazımızda bulabilirsiniz.

1. Geliştirilmiş Çalışma Belleği

2010 yılında Jha ve meslektaşları tarafından yapılan bir araştırmaya göre, farkındalık meditasyonu ampirik olarak arttırılmış çalışma belleği kapasitesi ile ilişkilendirilmiştir. Jha ve ark., Farkındalık meditasyon eğitimi uygulayan askeri katılımcıların, sekiz hafta boyunca yapmayanlarla karşılaştırılması, Jha ve ark. (2010), farkındalık eğitiminin, çalışan bellek kapasitesindeki kayıplara karşı 'tamponlama' yapılmasına yardımcı olduğunu gösteren kanıtlar bulmuştur.

Ayrıca, birinci grup farkındalık meditasyonunu uyguladıkça, çalışma belleği kapasitesinin de arttığını buldular. Bu katılımcılar ayrıca daha fazla olumlu etki bildirmiş ve olumsuz etkiyi azaltmışlardır.

2. Yükseltilmiş Metabilişsel Farkındalık

Görevli olmayan kişinin terimleriyle, bu, kişinin kendi hislerinden ve zihinsel süreçlerinden ayrılmayı, “geri adım atıp onları“ biz olduğumuz ”yerine geçici, anlık olaylar olarak algılayabildiğini açıklar. Budist anlamda, bu aklı “bilmek” ve “serbest bırakmak” ile ilgilidir.

Ampirik literatür ile ilgili olarak, olumsuz düşünme davranışı kalıplarını, artan metabilişsel farkındalığı ve alçaltmayı azaltmak için dikkatin nasıl varsayıldığını açıklar (Teasdale, 1999). Bu da, depresyonda nüksün önlenmesinde yardımcı olmada olumlu bir etkiye sahip olabilir (Teasdale, 1999).

3. Düşük Anksiyete Düzeyleri

MBSR, kaygı semptomlarını hafifletme üzerindeki etkisini destekleyen bu geniş kapsamlı randomize, kontrollü çalışmalarda incelenmiştir. Örneğin Vøllestad ve arkadaşları, MBSR'yi tamamlayan katılımcıların anksiyete belirtileri üzerinde orta ila büyük pozitif bir etkiye sahip olduğunu bulmuşlardır (Vøllestad ve ark., 2011).

Sosyal kaygı bozukluğu (SAD) çalışmalarında da benzer sonuçlar bulunmuştur. Örneğin, SAD hastalarında MBSR eğitimi önerdiğine dair kanıt bulan Goldin ve Gross (2010), kaygı ve depresyon semptomlarında ve özgüveninde iyileşmeye yardımcı olmuştur.
 

Bilinçli Farkındalığın 7 FaydasıBilinçli Farkındalığın 7 Faydası

4. Azaltılmış Duygusal ‘Reaktivite’

Duygusallık meditasyonunun duygusal “reaktivite” de rolünü desteklediğine dair kanıtlar da vardır. Ortner ve meslektaşları tarafından 2007 yılında gerçekleştirilen duygusal girişim görevinde, bilinçli meditasyon konusunda geniş kapsamlı deneyime sahip olan katılımcılardan, tarafsız veya duygusal açıdan üzücü bir resmin sunulmasından 1 veya 4 saniye sonra verilen tonları kategorize etmeleri istenmiştir.

Farkındalık meditasyonu yapma konusunda daha fazla deneyime sahip olanlar, duygusal olarak rahatsız edici ile daha iyi anlaşabiliyorlardı; bu, duygusal olarak üzücü resimler gösterildiğinde bile, eldeki göreve daha fazla odaklandığını gösterdiler (Ortner ve diğerleri, 2007).

5. Geliştirilmiş Görsel Dikkat İşleme

Hodgins ve Adair (2010) tarafından yapılan bir başka çalışmada, “meditasyon yapanların” ve “meditasyon yapmayanların” görsel dikkat işleme görevlerindeki performansları karşılaştırılmıştır. Dikkatli meditasyon yapanlar, konsantrasyon testleri, seçici dikkat ve daha pek çok konuda daha iyi performans göstererek daha fazla dikkat gösterdiğini gösterdiler.

Bu sonuçlar sistematik farkındalık meditasyon eğitiminin dikkat, farkındalık ve duygudaki gelişmeleri teşvik ettiği daha önceki bulgularla örtüşmektedir (Treadway ve Lazar, 2009).

6. Azaltılmış Stres

Farkındalık eğitimi ayrıca düşük stres seviyelerine de bağlanmıştır. Ampirik kanıtlara bir örnek Bränström ve ark. (2010), farkındalık eğitiminde yer alan kanser hastalarını bulanların, bildirilmeyen stresi, yapmadıklarına göre anlamlı derecede azalttığı görülmüştür. Ayrıca, daha fazla olumlu zihin durumu ve aktivitelere olan ilgi kaybı gibi daha az travma sonrası kaçınma semptomları sergilediler.

7. Fiziksel Ağrı Yönetimi

Öznel acıyı yönetmede yardımcı olmada farkındalığın bir rolü olabileceğini gösteren araştırmalar da vardır. Daha fazla okumaya meraklı olanlar, Kieszkowska-Grudny’nin (2016) bu konuyla ilgili literatür taramasını beğenebilirler. İçinde, dikkatin kronik ağrıyı yönetmeye ve hastaların yaşam kalitelerini arttırmalarına nasıl yardımcı olabileceği konusunda çok sayıda çalışma örneği içermektedir (örneğin, Goldenberg ve diğerleri, 1994; Vowles ve McCracken, 2008; 2011).

Aslında, psikolojik rahatsızlığın azaltılması, yoğunlaştırılmış odak ve yukarıdaki fikirlerin çok daha spesifik ortamlarda çok daha fazla uygulaması gibi konular üzerine daha birçok çalışma var. Fakat umarım, dikkatin günlük yaşamımızda bize nasıl yardımcı olabileceğine bakmaya başlamak için bu yeterlidir.

Kaynakça: https://positivepsychologyprogram.com/what-is-mindfulness/

Bu çeviri Uzman Klinik Psikolog Miray Polat tarafından yapılmıştır.
Uzman Klinik Psikolog Miray Polat’tan Randevu almak için: 0216 456 42 42 – 0533 165 60 94

 

PROBLEM TARAMA ENVANTERİ

Çocuğunuzun Problemini Birlikte Değerlendirelim!

UZMANLIK ALANLARIMIZ

Yorum yazın

Müşteri destek ekibimiz sorularınızı cevaplamak için burada. Bize herşeyi sorabilirsiniz. WhatsApp ile size anında dönüş yapılacaktır.
Merhaba, size nasıl yardımcı olabilirim?

DİLGEM Eğitim Öğretim Danışmanlık ve Yayıncılık Ltd. Şti. Atatürk Mahallesi Girne Caddesi Zengin İş Merkezi No: 20 D: 7-9 Ataşehir / İSTANBUL

+90 (216) 456 42 42

dilgem@dilgem.com.tr

www.dilgem.com.tr

FOTO GALLERİ

  • /upload/gallery/cocugunuzda-kacirmayi-istemeyeceginiz-kritik-gelisimsel-donum-noktalari.jpg
  • /upload/gallery/dil-konusma-isitme.jpg
  • /upload/gallery/beynin-islevleri.jpg
  • /upload/gallery/bedenim-icin-guvenlik-kurallarim-.jpg
  • /upload/gallery/duyusal-sistemler.jpg
  • /upload/gallery/tree.jpg
  • /upload/gallery/artikulasyon-terapisi-basamaklari.jpg
  • /upload/gallery/yasam-kalitesi.jpg
  • /upload/gallery/afazili-bireylerle-nasil-iletisim-kurulmali.jpg
Türkçe Katalog Almanca Katalog